Blog: Wie wil er een energieneutraal kantoor?
10 mei 2013
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Blog over de kick-off Marktplaats Energieneutrale Kantoorrenovatie 2 mei 2013 in Amersfoort. Oftewel: hoe vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

Zo’n 50 miljoen vierkante meter kantooroppervlakte hebben we in Nederland. En zo goed als geen van die vierkante meters is energieneutraal. Hoe komt dat? En wie wil daar iets aan veranderen? In ieder geval de deelnemers aan de kick-off van de Marktplaats Energieneutrale Kantoorrenovatie afgelopen 2 mei. Zo’n 35 deelnemers kwamen in Amersfoort bij elkaar. Vol verwachting en met de nodige portie nieuwsgierigheid en enthousiasme. De Marktplaats Energieneutrale Kantoorrenovatie is een initiatief van Energiesprong en bedoeld als ontmoetingsplaats om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Dat lijkt een van de basisingrediënten om de markt een sprong te kunnen laten maken naar energieneutrale kantoren.

2 mei kick-off Marktplaats Energieneutrale Kantoorrenovatie

2 mei kick-off Marktplaats Energieneutrale Kantoorrenovatie

Waar zijn de vragers? Wat tijdens de eerste bijeenkomst opvalt, is dat de vragende partijen wel heel sporadisch aanwezig zijn: er is zegge en schrijven één eigenaar/gebruiker aanwezig. Dus dat betekent werk aan de winkel voor de aanwezigen! Waarom zijn er niet meer vragers aanwezig? Hebben zij geen belang bij energieneutrale gebouwen? Zijn de gebruikers die zitten te springen om energieneutrale werkplekken zo moeilijk te vinden? “Ik zou zelf als vrager ook niet komen, omdat ik bang zou zijn overstelpt te worden door aanbieders van deeloplossingen. En daar zou ik geen zin in hebben”, zegt een van de aanbieders. “Ze hebben niet door hoe goed ons aanbod is”, zegt een ander. “Misschien weten ze wel niet wat ze willen, en misschien gaat het wel helemaal niet over energie”, suggereert een ander. Wie is die klant? Wat wil die klant? Dat is een van de vragen die ingevuld moet worden.

Wat drijft de aanbieders? Maar ook enige retrospectie is op zijn plek. Wie zijn deze aanbieders en wat hebben zij aan te bieden? Is het een antwoord op de vragen van de klant? En werkt het? Kijken naar anderen die succesvol waren, maakt de tongen los. Stel dat de Golden Circle van Simon Sinek werkt! In een filmpje legt hij uit dat het er niet zozeer om gaat wat je doet maar waarom je iets doet. “People don’t buy what you do but why you do it!”, is zijn mantra. Je passie en visie op je eigen plaats in de wereld moeten leidend zijn in hoe jij de wereld betreedt. Dat is wat andere mensen aanspreekt, wat ze herkennen en waarop ze reageren. WHY is the word! Zeggen waarin je gelooft, wat je droom is, hoe je wilt bijdragen aan de wereld. Dat is wat Steve Jobs deed, de gebroeders Wright, Martin Luther King.

Van Martin Luther King naar nu. Dat lijkt een grote stap, van Martin Luther King naar de dagelijkse werkelijkheid. Maar stel eens dat het waar is, ligt daar dan de sleutel naar een wereld waar kantoren niet meer met volle teugen energie slurpen? Ligt daar een werkelijkheid waar gebruikers graag een comfortabele werkplek vragen die duurzaam is? Zijn daar de eigenaren te vinden die hun kantoren waardevast en duurzaam maken?

Genoeg om over na te denken, maar nu is de tijd om het concreet te maken. Hoe gaat het verder? Wie gaat ervoor zorgen dat een substantieel deel van al die vierkante meters kantooroppervlak in Nederland fijne, duurzame werkplekken worden? Dat is niet iets wat je in je eentje doet. Daar hebben we elkaar voor nodig. Eigenaren van kantoren, gebruikers, aanbieders, financiers, makelaars. Met oog voor wat ons bindt, energie bij elkaar losmaken om fossiele energie overbodig te maken. Met oog voor de verschillende belangen. Dit gaat niet over of het kan maar hoe we het gaan doen. Dat betekent minder over de techniek praten en meer over wat ons drijft, wat ons bezig houdt, wie onze gesprekspartner is, hoe we het gefinancierd krijgen. Werk aan de winkel want op de Marktplaats moet handel gedreven worden. Want laten we niet vergeten: voor niks gaat de zon op.

Klik hier voor de uitgewerkte presentatie van 2 mei 2013.

Tessie Vilé