Werk je aan de online zichtbaarheid van je bedrijf? Dan weet je hoe belangrijk goede content is. Niet voor niets luiden de drie pijlers van SEO: content, autoriteit en techniek. Maar goede content maken kost tijd en geld, en vaak heb je er een gespecialiseerd team voor nodig. Niet ieder bedrijf heeft de mogelijkheid om in-house hoogwaardige teksten te schrijven, professionele foto’s te nemen en ook nog eens een constante stroom aan video’s voor op TikTok te maken. Daarom gebruiken steeds meer ondernemers tools zoals ChatGPT.
Maar wat doet AI-gegenereerde content eigenlijk voor je merk? En wat is de impact op je doelgroep?
AI-beelden: professioneel, maar met weinig impact
AI-beelden zien er vaak gelikt en professioneel uit, soms zelfs beter dan wat je zelf kunt maken. Het lijkt dan ook aantrekkelijk om zulke beelden in te zetten op je website of op social media. Toch blijft de impact ervan vaak uit. Je doelgroep reageert namelijk anders op AI-gegenereerde beelden, dan op content die jij zelf maakt. De boodschap van je campagne blijft minder hangen en er ontstaat nauwelijks nieuwe merkherkenning.
Hoe weten we dat AI-content minder goed werkt?
Misschien dat jij nu denkt: “Goed verhaal, maar als de content er goed uitziet, is er toch geen verschil?” Toch is wat we hierboven zeggen gebaseerd op een uitgebreid hersenonderzoek. Terwijl proefpersonen naar verschillende afbeeldingen keken, hielden wetenschappers met behulp van eye-tracking in de gaten wat er gebeurde. Zo bleek dat de meeste testers veel korter naar AI-afbeeldingen keken, dan naar bijvoorbeeld stockfoto’s en user generated content. Dit terwijl hen helemaal niet was verteld welke afbeelding wat was!
Waarom werkt AI-content minder goed?
AI kan geen nieuwe content maken, maar genereert een gemiddelde output gebaseerd op trainingdata. Dit maakt deze content voorspelbaar en zorgt dat het vlak aanvoelt. Dat heeft gevolgen voor hoe jouw doelgroep de content verwerkt:
- De content prikkelt het werkgeheugen minder.
- De informatie wordt sneller vergeten.
- Er ontstaan minder of geen nieuwe associaties met je merk.
Kort gezegd: je campagne blijft niet hangen. En als niemand je boodschap onthoudt, dan levert je marketing minder op.
Wanneer iets bijna menselijk is, maar toch niet klopt
Dat is natuurlijk al niet goed, maar het is nog veel erger als je met AI-content per ongeluk negatieve emoties oproept, die wél blijven hangen. Door op breinactiviteit te letten, ontdekten wetenschappers dat er een afweerreactie ontstaat zodra er in een AI-generated video een mens in beeld komt. Deze reactie zagen ze niet terug bij ‘normale’ CGI en gefilmde beelden.
Een grote reden dat dat gebeurt, is het uncanny-valley effect. Dat is een reactie die optreedt wanneer iets er uitziet als een mens of zich als een mens gedraagt, maar het toch net niet helemaal klopt. Wat bijna echt lijkt, maar het net niet is, voelt voor veel mensen simpelweg verkeerd en soms zelfs eng.
Hoe kun je voor je online marketingcampagne dan wel goede content maken?
Toch is AI-content niet bij voorbaat al kansloos. Kies goed waar en wanneer je AI-content inzet. Jongere doelgroepen reageren bijvoorbeeld beter op AI-content dan ouderen. Gebruik daarnaast deze tips:
- Zorg dat video’s een duidelijke structuur hebben: begin, probleem en oplossing. Hierdoor zorg je dat kijkers beter moeten opletten.
- Geef AI specifieke context over je merk en doelgroep, zodat de output zo uniek mogelijk is binnen de beperkingen van het model dat je gebruikt.
- Gebruik liever geen AI voor afbeeldingen of video’s van mensen.
- Gebruik altijd de nieuwste modellen, geen verouderde versies.
Contentmarketing met hart en ziel
Wil je voor jouw campagne content maken die je doelgroep prikkelt en herkenning oproept? Dan heb je de hulp van een contentmarketingspecialist nodig. Zo’n specialist hoef je overigens niet zelf te rekruteren. Door een online marketingbureau in de arm te nemen, houd je zelf de regie over je content, terwijl experts het werk voor je doen.
Zoek je een bureau dat jouw merk echt snapt? Kies dan voor Semwerkt in Hoorn. Neem vandaag content op met dit bureau en laat je content maken door specialisten die jouw merk tot leven brengen.
