Hoe Google Ads optimaliseren

Google Ads is een online advertentieplatform dat wordt aangeboden door Google. Het heeft als functie dat adverteerders advertenties kunnen maken die weer worden gegeven op de platforms van Google. Google Ads kunnen erg goede resultaten behalen op bijvoorbeeld het gebied van aantal weergaven, klikken naar de website of conversies.

Afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken met adverteren op Google, kun je de advertenties op een bepaalde manier inrichten. Ook is het belangrijk om de Google Ads zo goed mogelijk te optimaliseren. Hoe kun je Google Ads optimaliseren? Dat lees je hieronder in deze blog.

Wat moet je vooraf bepalen en doen om alles uit Google Ads te halen?

Voordat je een advertentiecampagne gaat maken, moet je een aantal dingen voor jezelf bepalen. Zo is het ten eerste belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Wat wil je met deze campagne graag bereiken? Wil je dat mensen enkel op jouw website komen en dat het bedrijf gezien wordt of wil je dat er over wordt gegaan tot een aankoop? Voor alle doelen is er een andere strategie en kun je de campagne anders opzetten, dus het doel van tevoren bepalen is erg belangrijk.

Als je een doel hebt bepaald, dan is het handig om te bedenken waar op Google je graag gezien wilt worden. Vaak is dit afhankelijk van het gestelde doel. Er is hier keuze uit bijvoorbeeld een display campagne, een shopping campagne of een video campagne. Dit zijn bekende campagnes, maar er zijn nog wel meer mogelijkheden waar je veel uit kunt halen. Als je het doel en het soort campagne voor ogen hebt, dan kun je beginnen met het opzetten van de campagne voor adverteren op Google.

8 Tips voor het optimaliseren van jouw Google Ads

1. Controleer of je geen interne concurrentie voert tussen twee advertentiegroepen

Als je twee advertenties op hetzelfde focuswoord inzet, dan creëer je concurrentie met jezelf. De kosten zullen dan stijgen, maar het rendement daalt. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van uitsluitingen.

2. Focus op het verbeteren van de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore wordt bepaald door focuswoorden, advertenties en bestemmingspagina’s. Het is van belang om hier veel aandacht aan te besteden, want het heeft een grote invloed op je ranking. Als je minder wilt betalen voor dezelfde positie in advertenties, dan moet de kwaliteitsscore op orde zijn.

3. Test nieuwe advertentieteksten

Het is aan te raden om constant nieuwe teksten voor de advertentie uit te proberen en zo te bepalen wat het beste werkt. Je kunt de conversies vergelijken en hieruit een conclusie trekken. Mensen klikken op een advertentie naar aanleiding van de tekst die ze lezen, dus het is erg belangrijk.

4. Kies een duidelijke strategie en maak hier gebruik van

Bepaal van tevoren een strategie en volg deze ook. Zo creëer je een duidelijk plan en is het makkelijk uit te voeren.

5. Adverteer op je eigen merknaam

Jouw merknaam is uniek en het is dan ook belangrijk om te adverteren op je eigen merknaam. Dit zorgt ervoor dat je bekendheid krijgt voor het bedrijf en dat je gelijk bovenaan staan als mensen naar je zoeken.

6. Maak gebruik van Google Ads extensions

Door middel van extensions kun je bepaalde acties meer duidelijk maken. Wil je graag dat mensen je gaan bellen? Voeg dan bijvoorbeeld een belknop toe aan de advertentie. Zo zijn er nog veel meer extensions toe te voegen.

7. Focus op geo targeting

Het is aan te raden om je te richten op bepaalde locaties. Voer in op welke locaties de advertentie te zien moet zijn en de advertentie wordt enkel getoond in die omgeving. Het is dan ook slim om de plaatsnaam in de advertentie te zetten als dit van toepassing is. Dit kan ervoor zorgen dat mensen sneller klikken op de advertentie en je maakt het een stukje persoonlijker.

8. Link de Google Ads met Google Analytics

Je kunt alleen maar bepalen of het werkt als je het ook echt kan meten. Koppel de advertenties met Google Analytics en zo kun je precies het aantal conversies zien en ook bijvoorbeeld de locatie en informatie over de mensen.

Als je de bovenstaande acht punten goed uitvoert, dan zijn jouw Google Ads goed geoptimaliseerd. Dit is een goede basis voor adverteren op Google.

Google Ads uitbesteden

Heb je al ervaring met Google Ads en wil je het zelf doen of wil je liever Google Ads uitbesteden? Allebei de opties zijn mogelijk. Google Ads uitbesteden betekent dat je een online marketingbureau inschakelt om de advertenties te maken en te beheren. Zelf heb je er totaal geen werk van. De specialisten zijn constant de campagnes aan het analyseren om zo het hoogste rendement te behalen. Er wordt zorgvuldig en effectief gewerkt om zoveel mogelijk uit het budget te halen.