hoe linkjes meer bezoekers naar site brengen

Meer bezoekers krijgen op je website: een wens van vrijwel iedereen die een site beheert. Zeker wanneer er met de site geld verdiend moet worden, geldt dat hoe meer bezoekers je weet te trekken, des te meer er ook verdiend zal worden. Soms heel direct, als het bijvoorbeeld gaat om een webwinkel. Meer klanten op de site, betekent meer omzet. Soms is het wat meer indirect, als de website bijvoorbeeld dient als visitekaartje voor een bedrijf, waarmee nieuwe klanten kunnen worden geworven. En soms is het simpelweg zo dat meer bezoekers op een site, voor meer advertentie-inkomsten voor de beheerder kunnen zorgen. Allemaal redenen om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Maar hoe doe je dat eigenlijk? En hoe kunnen strategisch geplaatste linkjes elders op het internet je daarbij helpen?

Zorg voor de juiste linkjes

Laten we beginnen met die strategisch geplaatste linkjes, want die spreken misschien het meest tot de verbeelding. Hoe kunnen linkjes op andere websites ervoor zorgen dat er meer bezoekers naar jouw site komen? Eigenlijk op twee manieren. Ten eerste kunnen mensen die de website in kwestie bezoeken op zo’n linkje klikken, en zo bij jou terechtkomen. Maar de tweede manier is eigenlijk belangrijker: linkbuilding. De juiste linkjes, gezet op de juiste woorden op relevante websites, kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines jouw site serieuzer gaan nemen, en daardoor hoger in de zoekresultaten gaan plaatsen. Zo’n linkbuilding strategie is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Om er goede resultaten mee te behalen, zal je het goed aan moeten pakken. Je hebt er weinig aan als er vanaf het woordje ‘bank’ op een willekeurige website een link naar jouw site volgt. Zelfs niet als je een bank bent, of banken verkoopt. Om goede resultaten te behalen zal je wat specifieker te werk moeten gaan. Precies de reden waarom veel bedrijven deze taak uitbesteden aan experts.

Er zijn nog meer manieren

Natuurlijk zijn er nog meer manieren om bezoekers te trekken naar je site. Deze gaan van heel traditioneel, het plaatsen van een URL op je bedrijfsbus of in een advertentie bijvoorbeeld, naar meer modern; actief zijn op social media en vanaf daar bezoekers naar je site verwijzen. Zo zijn er tal van manieren te bedenken, die allemaal zo hun sterke en zwakke punten hebben.

Belangrijk is vooral dat je voor een manier kiest die goed bij jouw bedrijf of website past. Let er altijd op dat veel bezoekers leuk zijn, maar dat je vooral op zoek bent naar relevante bezoekers; mensen die daadwerkelijk zaken met je willen doen of regelmatig terug zullen komen. Daar heb je op de langere termijn tenslotte het meest aan.