lokale online marketing inzetten

De concurrentie om websitebezoekers is hevig. Om nieuwe klanten te bereiken en bestaande klanten te behouden is zichtbaarheid op alle kanalen essentieel. Door te kiezen voor een lokale online marketingstrategie kan jij wellicht jouw doelgroep gerichter en voor een lagere prijs bereiken. Ben jij benieuwd hoe je lokale online marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf? Lees snel verder.

Optimaliseren van bedrijfsgegevens

Lokale online marketing bestaat vooral uit het optimaliseren van jouw bedrijfsgegevens, zodat het algoritme van Google deze kan lezen en weergeven. Om je aanwezigheid in lokale zoekopdrachten te vergroten, spelen klantrecensies ook een grote rol. Er zijn een aantal zaken waar je gelijk mee aan de slag kunt.

Google Mijn Bedrijf

Gebruikers die zoeken in hun omgeving, krijgen doorgaans een lijst met drie lokale bedrijven te zien bovenaan de zoekresultaten die overeenkomen met de zoekopdracht. Dit is de plek waar jij met jouw bedrijf zichtbaar wilt zijn. Dit doe je door je Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren.

  • Vul je profiel volledig in met o.a. adresgegevens, contactgegevens, openingstijden en een link naar je website.
  • Voeg foto’s toe van het interieur van je zaak, de producten of je personeel. Zorg voor professionele foto’s want dit zegt jouw klanten veel.
  • Check de informatie regelmatig en werk deze bij zodat alle informatie altijd up-to-date is.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO optimalisatie kan ervoor zorgen dat je flink meer bezoekers naar je webshop trekt. Wanneer je je richt op lokale bezoekers, is het naast het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-account belangrijk dat je naam, adres en telefoonnummer goed terug te vinden zijn op je website. Gebruik schema markup, een stukje code dat rich snippets mogelijk maakt. Deze snippets hebben vaak een hogere klikfrequentie dan de gewone zoekresultaten en voor bedrijven is dit een manier om gegevens zoals locatie en openingstijden beter te structureren. Voor dergelijke SEO diensten kan het verstandig zijn om een professionele partij in te schakelen.

Online reviews verzamelen

Haast driekwart van de klanten leest eerst een review voordat ze overgaan tot aankoop. Recensies zorgen ervoor dat anderen een goed beeld kunnen vormen over jouw bedrijf en zo kunnen bepalen of je betrouwbaar bent. Zelfs de beste bedrijven zullen vroeg of laat een negatieve recensie krijgen. Mensen geloven zelfs eerder jouw positieve recensies als er ook een negatieve review tegenover staat.

Door tactvol te reageren op reviews benut jij de kans om de kwaliteit van je klantenservice te laten zien. Als je aangesloten bent bij een Google Rating partner verschijnen er ook sterren bij je zoekresultaten en kunnen deze in jouw Google advertenties getoond worden.