storytelling

Naast briljante uitvinder was Steve Jobs ook een briljante verhalenverteller. Zo sprak hij tijdens zijn presentaties niet over het product maar over een belevenis.

Apple is vandaag de dag nog steeds razend populair. Wat het geheim daarvan is? Vast en zeker het design en de innovatieve technologie. Maar uit onderzoek is gebleken dat dit vooral komt door de manier waarop producten worden gepresenteerd. Laten we kijken hoe Steve Jobs dat deed.

Storytelling inzetten vanaf het begin

Als je kijkt naar de presentatiestijl van Steve Jobs, dan zie je iemand die een verhaal vertelt. Met het gebruik van grote gebaren en zorgvuldig gekozen woorden brengt hij zijn boodschap over. Je gelooft hem omdat hij duidelijk in zijn eigen verhaal gelooft.

Steve Jobs gebruikte daarbij vaak taglines om zijn producten, bedrijf maar ook levensvisie te communiceren: ““Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.” Iedereen moet het daar wel mee eens zijn. Het gebruik van dit soort quotes heeft een positief psychologisch effect op de consument want het reflecteert krachtige levensvisies.

Daarbij zijn de presentaties ontworpen vanuit sterk visueel oogpunt en worden zo min mogelijk woorden gebruikt. De woorden die er staan versterken de visuele kant. Dit zijn eenvoudige technieken die ook jij kan gebruiken bij het gebruiken van webinar software.

De levering van je presentatie is belangrijker dan de inhoud

Een spreker met charisma brengt de inhoud van zijn verhaal beter over bij het publiek dan iemand die op monotone wijze een verhaal vertelt. Maar hoe kom je bij die charismatische uitstraling? Door te vertellen vanuit je overtuiging of passie. Als jij oprecht in het verhaal gelooft dat je vertelt, hoef je er niet eens meer over na te denken. Je zal een bepaalde zekerheid en menselijkheid uitstralen die van belang is bij het presenteren van je verhaal.

Bij webinars is het daarom aan te raden om je verhaal uit je hoofd te vertellen. Een script uit je hoofd leren en opdreunen zorgt wellicht voor dat je alle woorden hebt uitgesproken zoals je van te voren hebt bedacht, alleen prikken de kijkers er snel doorheen dat het ingestudeerd is. Dat voelt minder menselijk dan iemand die echt vanuit zijn kennis, ervaring of passie over een situatie praat. Ook al kost het misschien een extra ‘eh’ om daar te komen.

Presenteren is acteren

Het vertellen van verhalen is net als acteren, je probeert je verhaal geloofwaardig bij je publiek over te brengen. Doordat je publiek nog niet hetzelfde denkt zoals jij, is het goed om pauzes in te lassen. Probeer bijvoorbeeld niet direct op een nieuw onderwerp over te gaan, maar geef je publiek even de tijd om hun gedachten te ordenen. Dit doe je al snel met een korte stilte.

Intonatie is ook erg belangrijk in de levering van je verhaal. Je storytelling komt hiermee in beweging. Je kan dit al doen door bepaalde woorden te benadrukken. Een eenvoudige manier om erachter te komen hoe je er op dit moment voorstaat met de levering van je verhaal, is jezelf opnemen op video. Je kan jezelf dan terugzien en aan anderen om feedback vragen. Zij kunnen je veel vertellen hoe jij en je verhaal overkomen.

Je houding brengt het verhaal over.. of niet

Het is algemeen bekend dat we voor het grootste deel communiceren via non-verbale communicatie. Dus lichaamstaal in plaats van woorden. Je hebt mensen die veelal hun armen en handen inzetten bij het vertellen van een verhaal en mensen die het hele verhaal met gesloten armen vertellen. Het zegt beiden iets over hoe zij hun eigen verhaal ervaren.

Mocht je willen onderzoeken hoe je eigen non-verbale communicatie is kan je het beste je eigen presentaties terugkijken. Doe dat zonder geluid zodat je je echt kan richten op je lichaamshouding.

Tijd voor actie

De enige weg naar het geven van goede presentaties is oefenen. Ook al heb je 100 uur videos gekeken van de beste presentatoren ter wereld, zal je alsnog zelf in de ring moeten stappen om te ervaren hoe jij dat nu eigenlijk doet.

Falen bestaat niet, er is alleen feedback. En van die feedback kan je de volgende keer alleen beter worden. Leg jezelf een praktisch doel op om jezelf te pushen uit je comfort zone te gaan. Hoe vaker je oefent, hoe sneller je de techniek van storytelling, je non-verbale communicatie en je verhaal onder de knie krijgt. Begin dus vandaag nog!