Relatiegeschenken kunnen een goede manier zijn om je klanten en werknemers te laten zien dat je ze waardeert. Daarnaast kunnen ze een effectief marketingmiddel zijn! Maar hoe vind je het juiste relatiegeschenk? In dit artikel geven wij je vijf tips om het juiste relatiegeschenk te kiezen. Benieuwd? Lees gauw verder!
Originaliteit
Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die hun relaties zo nu en dan een geschenk geven. Dit is vaak een klein geschenk, zoals een pen of aansteker. Wil je als bedrijf er uit springen? Dan is het beter om een origineel cadeau te geven. Denk goed na over welk geschenk je gaat geven en aan wie. Is je klant of werknemer iemand die veel onderweg is en met een laptop werkt? Laat dan bijvoorbeeld een laptop rugzak bedrukken.
Wees creatief
Dit is eigenlijk een aanvulling op de vorige tip, maar zeker niet minder belangrijk! Maak van je relatiegeschenk iets grappigs of unieks in plaats van elk jaar een standaard kerstpakket te sturen. Hoe meer moeite je erin steekt, hoe meer waardering je vaak krijgt van de ontvanger. Wees dus creatief en denk er goed over na.
Heeft iemand er wat aan?
Als je een relatiegeschenk hebt bedacht, bedenk dan of diegene het ook echt gaat gebruiken. Iemand die niet rookt, zal een aansteker niet zo vaak gebruiken. Het is dus handig als je voor een geschenk kiest wat iemand echt gaat gebruiken. Dit wordt vaak meer gewaardeerd en de kans is kleiner dat het ergens achter in een laatje gelegd wordt waar niemand het kan zien. Je wilt het liefst wel dat je logo zo vaak mogelijk gezien wordt! Kies dus een geschenk wat bij de relatie past. Zo kun je bijvoorbeeld voor een bedrijf in Nederland, waar het veel regent, een paraplu met logo als geschenk geven.
Ga voor kwaliteit
Relatiegeschenken zijn een weerspiegeling van je organisatie en je producten of diensten. Je wilt dus gaan voor een kwalitatief goed geschenk. Wil je dat je omgeving van je klant of werknemer een goede indruk krijgt? Zorg dan dat hij of zij zich niet schaamt om je geschenk te laten zien! Hetzelfde geldt voor de verpakking en ‘unboxing’. Onthoud dus dat kwaliteit je imago kan versterken.
Wees verantwoordelijk
Voordat je een klant iets geeft, is het handig dat je eerst de regels van het bedrijf checkt waar diegene werkt. Houdt daarnaast ook rekening met de missie en waarden van het bedrijf. Is het bedrijf van je klant bijvoorbeeld gefocust op duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen? Probeer je relatiegeschenk hier dan op aan te passen.