Je hoort overal hoe belangrijk content marketing is. Het wordt ook wel ‘het nieuwe seo’ genoemd. Maar in je webshop heb je maar weinig ruimte voor het plaatsen van extra content. Daarom is het voor webwinkel eigenaren belangrijk een blog te koppelen aan de webshop. Lees hier wat de voordelen van een webshop blog zijn en waar je op moet letten bij het beginnen van een blog.
Waarom zou je een blog aan je webshop koppelen?
- Zoals hierboven al gezegd, heb je in je webshop vaak weinig ruimte voor content. Door een blog aan je webshop te koppelen, creëer je meer ruimte om content te delen met je bezoekers.
- Google is dol op content. De artikelen op je blog zorgen ervoor dat je vindbaar wordt op meer relevante keywords.
- Op je blog kun je linkwaardige content kwijt. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen, achtergrondartikelen, tips, blogs met mooie foto’s ter inspiratie, etc. Deze blog artikelen kun je eenvoudig delen via Social Media om zo meer bezoekers naar je webshop te leiden.
- Met een blog geef je je webshop een stem en een gezicht. Met de content die je hier plaatst, kun je je onderscheiden van de concurrentie, je expertise tonen en klanten aan je merk binden. Het is daarbij wel belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wilt uitstralen en welke tone of voice hier bij past.
- Op je blog kun je een gesprek aangaan met je bezoekers. Niet alleen kun jij op je blog meer vertellen over je webshop en over jezelf, maar bezoekers kunnen ook reageren op jouw artikelen. Zo kun je ze ook actief vragen om hun mening. Bijvoorbeeld over wat ze van nieuwe producten vinden of welk product ze nog missen in je webshop.
I am recycled is een webshop voor leuke, handgemaakte interieurproducten die voornamelijk bestaan uit gebruikte materialen of restmaterialen. De webshop heeft ook een blog, omdat de eigenaressen meer willen zijn dan ‘alleen een webshop met leuke spullen’. In dit geval wordt het blog dus duidelijk ingezet om een relatie op te bouwen met klanten.
Waar komt het blog te staan?
Als je een blog wilt beginnen, moet je eerst beslissen waar het blog komt te staan. Je hebt dan drie opties:
- Op een apart domein: www.mijnblog.nl
- Op een subdomein: mijnblog.mijnwebshop.nl
- In een submap van het hoofddomein: www.mijnwebshop.nl/mijnblog
In de ideale situatie kies je voor optie drie en plaats je het blog in een submap op je hoofddomein. Je blog profiteert dan van de linkwaarde die het hoofddomein (je webshop) al heeft opgebouwd en de links die mensen plaatsen naar je blogartikelen tellen weer mee voor de linkpopulariteit van je hoofddomein. Bij de eerste twee opties is dit niet zo.
Blog extensie of WordPress?
Heb je een Magento webshop dan kun je ervoor kiezen om een blog extensie te gebruiken, zoals de blog extensie van aheadWorks. Deze uitgebreide extensie is gratis voor Magento Community en Professional, maar niet voor Magento Enterprise.
Een andere optie is het combineren van Magento met een WordPress blog. Magento en WordPress zijn gemakkelijk samen te voegen, omdat er voor zowel Magento als WordPress plug-ins zijn, die het mogelijk maken elkaars krachten te gebruiken. Een groot voordeel van WordPress is dat het zoekmachinevriendelijk is (helemaal als je ook nog een SEO plug-in installeert) en je kunt je artikelen eenvoudig delen via Social Media.
Heb jij zelf geen zin of tijd om hier mee aan de slag te gaan? Dan kun je ook een professional inschakelen, bijvoorbeeld dit webdesignbedrijf in Zutphen.