Sommige bedrijven hebben een website welke enkel een visitekaartje is voor hun diensten, andere hebben een webshop waar ook daadwerkelijk producten verkocht worden. Onafhankelijk van wek soort website je hebt, het is belangrijk dat er bezoekers op jouw website komen. Relevante bezoekers, dus mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Er zijn heel veel verschillende (online) kanalen om deze bezoekers aan te trekken.
Een belangrijk kanaal hierbij is organisch verkeer uit zoekmachines, in Nederland is dit voornamelijk Google. Het voordeel van verkeer uit zoekmachines is dat zij zelf de intentie hebben om op zoek te gaan naar jouw aanbod waardoor de kans ook groter is dat ze overgaan tot aankoop. Het optimaliseren van je website voor vindbaarheid wordt SEO genoemd.
SEO bestaat vervolgens weer uit drie onderdelen: on-page SEO, techniek en linkbuilding. Bij de eerste twee kun je je waarschijnlijk wel een voorstelling maken van wat het is en waarom het belangrijk is. Linkbuilding is echter bij een groter deel van de mensen onbekend, terwijl dit juist ook een heel belangrijk onderdeel is van de SEO-strategie. Daarom leggen we je in dit artikel uit wat linkbuilding is en waar je op moet letten.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is eigenlijk niks anders dan het verzamelen van links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Door veel en goede links te hebben die naar jouw website verwijzen, geef je Google als het ware een seintje dat jouw website populair en autoritair is. En als de andere SEO factoren dan ook in orde zijn, stijgt jouw website in de zoekresultaten. Het aantal links die naar een website verwijzen is namelijk een onderdeel van het algoritme van Google. Linkbuilding mag dus niet ontbreken als je serieus werk wilt maken van de vindbaarheid van je website.
Waar moet je op letten bij linkbuilding?
Net zoals bij alle werkzaamheden die je in en voor je bedrijf doet, is het ook bij linkbuilding belangrijk dat je het op de juiste manier doet. Er zijn dus een aantal factoren waar je op moet letten. Dit staat los van het feit of je ervoor kiest om linkbuilding zelf te doen of dat je kiest voor linkbuilding uitbesteden aan een gespecialiseerd online marketing bedrijf.
Relevantie
Een belangrijke voorwaarde van een kwalitatief goede backlink is dat deze geplaatst wordt op een website die relevant is aan jouw onderwerp. Als jij bijvoorbeeld een personal trainer bent, dan is een baclink vanaf een autogarage website niet relevant. Het zorgt zelfs alleen maar voor verwarring naar Google toe. Bedenk dus welke niches en branches wel relevant zijn. In dit geval is dit bijvoorbeeld sport, gezondheid en ook algemene lokale websites over de stad waarin je actief bent.
Kwaliteit
Naast relevantie is het ook belangrijk dat de website kwalitatief goed is. Voordat je een link op een website laat plaatsen is het belangrijk om de website kwalitatief te bekijken. Ziet deze er goed uit, welke backlicks heeft deze website zelf? Hierbij wordt er ook vaak gewerkt met een zogenaamde domeinwaarde. Deze waarde geeft aan hoe sterk de website is en hoe sterker, hoe interessanter het vaak is om er een backlink van te ontvangen.
Bij linkbuilding zijn er ook veel slechte (buitenlandse) partijen in de markt die je links op websites aanbieden met super hoge waardes tegen lage prijzen. Dit zou meteen een alarmbelletje voor je moeten laten afgaan. Namelijk ook hierbij geldt dat het meestal te mooi is om waar te zijn. Een belangrijke keuze hierbij is dus als je naar de website zelf kijkt, zou je dan trots zijn dat je hierop vermeld wordt? In het geval van de personal trainer ben je vast trots als je genoemd wordt in een artikel op de nieuwswebsite van jouw stad, maar niet trots als je genoemd wordt op een bedrijven website uit India.
Ga je aan de slag met linkbuilding? Gebruik dan je gezonde verstand; is de link relevant en ben ik trots dat ik hier genoemd wordt?